2019 Sügisseminar

VILSANDI NOORE LOODUSKAITSJA SÜGISSEMINAR

23. november – 24. november 2019, Viidumäe looduskeskuses.

Vilsandi rahvuspargi noore looduskaitsja seminar toimus 22.-24. novembril Saaremaa vallas Viidumäe looduskeskuses. Kokku osales seminaril 15 noort.

Esimesel päeval õppisime kasutama GPS süsteemi ja käisime kaardistamas kopsusamblikku ja kähkrikseent. Meid juhendas ja õpetas Keskkonnaameti kaitsekorralduse spetsialist Maarja Nõmm. Noorte töö tulemusena leiti mitu uut kopsusambliku kasvukohta.

Peale lõunat suundusime ühte Saaremaa külastatavamasse supelranda Mändjalga, kus tegelesime mikroprügiga. Meie uurimuse tulemuseks, saime teada, et Mändjala rand on üks puhtamaid. Kindlasti on see ka kohaliku kogukonna töö tulemus. Peale õhtusööki vaatasime koos loodusfilme, mis pärinesid Matsalu Loodusfilmide Festivalilt.

Seminari teisel päeval suundusime Mihkli Talumuuseumisse Viki külla, kus Tiina Ojala õpetas meid eristama puuliike pungade järgi. Esmalt määrasime puid õues – see oli lihtsam, kuna oli leida lisaks pungadele ka teisi märke (lehed maas, mõni vili okste küljes). Hiljem toas määramine osutus keerulisemaks, kuid abivahendite ja asjaliku õpetaja abiga sai juurde palju nippe ja teadmisi.

Pärast pungade õppimist rääkis meile puidutöö meister Priit Rahnel üleüldiselt tarbepuidust ja selle kasutusest läbi aegade, siis vaatasime koos, millised olid mänguasjad vanal ajal ja koos juhendajaga sai igaüks puidust välja voolida omale meelepärase.

Lõpetuseks tutvustas Mihkli Talumuuseumi juhataja Maris Sepp vanarahva kombeid ja selgitas noortele, kes on Tahma – Toomas. Tahma - Toomasega seotud komme säilis kõige kauem Lääne  - Eestis.

Meie noored valmistasid kaks Tahma – Toomast, millest üks jäi Mihkli Talumuuseumisse külastajatele meenutama vanarahva kombeid ja teine käib juba ukselt – uksele.