2020 suveseminar

Alutaguse  noore looduskaitsja suvine kursus 2020 toimus 4.-7. augustil ja kursusel osales 16 toredat noort.

vaata ka meie näoraamatut: https://www.facebook.com/alutaguseJR

I päev – alustuseks kogunesime Iisaku looduskeskusesse kus tutvustati noorte looduskaitsjate Junior Ranger võrgustikku ja tegevust nii Eestis kui Euroopas. Saime üksteisega tuttavaks, jagati laagrisärke, paika pandi laagri reeglid ja tegime looduslike õppevahendite abil  3 rühma: käbid, karbid ja kivid. Mitmete mängudega said uute kaaslaste nimed kiiremini selgemaks ja õppisime oma laagrikaaslasi paremini tundma. Siis suundusime Iisaku Kihelkonna muuseumi, kus tutvusime kalapüüdmise teemalise näitusega, saime teada, kui palju ja milliseid kalu ujub Peipsi järves, joonistasime erinevaid kalu, sõime kalatoitu ja mängisime erinevaid mänge. Siis sõitsime majutuskohta Kauksi Päsari puhkemajja.

Õhtu jätkus kalapüüdmise algtõdede omandamisega Lea Saare ja Mihkli juhendamisel. Kui teooria, mis sisaldas endas kalapüügi seadust, püügivahendeid ja saagi väärindamist selge, asusime Rannapungerja jõe suudmes õngitsema. Kui kalad püütud, tekkis uuesti küsimus, mida kaladega teha. Alamõõdulised kalad, kes ei saanud konksust eriti viga vabastasime koheselt, vigastatud ja mõõdus kalade „tuttu“ panemise õpetusest võeti osa vabatahtlikult. Tasane, soe ja kerge vihmaga õhtu jõeääres oli väga mõnus. Õpituba jätkus majutuskohas kalade lahkamisega, Elo Raspel näitas, mis on kala sees, kuidas kala puhastada ja kala fileerida. Soovijad said seda ka ise praktiliselt proovida. Kala fileedest said köögis mõnusad ampsud.

ahven ja röömus tüdrukröömsad noored kalastajadnuru portree

II päev – Gedi Matisen tutvustas meile kaarti, kompassi ja seda kuidas nende abil looduses liikuda. Kui kõigil olid hommikulauast endale suupisted ja jook (oma isiklikesse pudelitesse) kaasa pakitud, asusime Kurtna järvede poole teele. Martiska järve ümbruses lahendasime väikestes gruppides erinevaid orienteerumise ülesanded. Rõõm oli tõdeda, et osalejate teadmised ja sellega ka oskus ning  julgus maastikul liikuda kasvas oluliselt.

Päev jätkus Tagavälja talu puisniidul talgutöödega. Alustuseks tuli tuua koplist hobune, teda harjata, siis aitasid julgemad peremehel hobust vankri ette rakendada ja sõit läks puisniidule, kus jagunesime kahte rühma. Üks rühm pani heina saatudesse ja teine koristas kirve ning sae abil tormis murdunud ja oksavõsusid andma hakanud toomingat. Saime teada ka seda, kuidas kasutada ohutult teravaid tööriistu. Vaatlesime puisniidu liigirikkust, arutasime, miks on sellised tööd vajalikud. Talgutele pani punkti maitsev ja värske toit talu enda saadustest. Õhtul tegime savikruusidele taimedega trükki ja kujundasime ning valmistasime laagri lippu. Ühine otsus oli, et teeme ühe lipu Alutaguse RP logoga ja täiendame seda igal aastal natuke.

tüdrukud saevad puutüvesid

puude hobuvankrist maha laadimine

III päevõppisime tegema putukahotelle, vähendasime hirmu mutukate suhtes ning saime teada, milleks neid kuuejalgseid ja kiletiivalisi ikka vaja on. Iga rühm püüdis ühe putuka, määras ja esiteles oma saaki enne selle vabaks laskmist ka teistele. Hotellide ehitamisel saime ise kasutada mitmeid tööriistu ja teha meeskonnatööd nii hotelle kavandades kui ka valmis ehitades. Hotellid rändasid peale laagri lõppu osalejatega kaasa, üks hotell jäi rikastama majutust pakkunud turismitalu ja suur hotell seisab nüüd Iisaku looduskeskuse terrassil. Peale lõunat matkasime otse läbi metsa Peipsi järve kaldale, lugedes teemärke, meenutades orienteerumise põhitõdesid ning õppides lugema loodust. Retke jooksul tutvusime ka mitmete taime, seene ja putukaliikidega, määrasime tigusid ja karpe järve kaldal ning rääkisime võõrliikidest. Peale õhtusööki valmistusime lõkkeõhtuks, kus igal rühmal tuli esitada vähemalt 10 minutit pikk laagriteemaline etteaste või tegevus. Lõbusat õhtut täitsid lõkkel valminud hõrgutiste mõnusad aroomid.

lapsed uurivad metsas kompassi ja kaarti noored joonistavad liivale Peipsi kaldaribal

IV päev – hommik algas pakkimisega ja enne lahkumist maja üle vaatamisega. Tegime ka grupipildi terrassil ning mängisime mõned lõbusad mängud, siis sõitsime koos Iisaku looduskeskusesse. Looduskeskuses täitsime tagasiside lehti, tegime kokkuvõtteid, teadmiste kontrolli ja arutasime läbi tagasiside mängu, mida me uut teada saime ja mida põnevat tahaks järgmistel kohtumistel ette võtta. Toimus osalejate kiitmine ja tänamine. Teadmiste kontroll toimus meeskondlikult. Iga meeskond koostas küsimuste bloki, siis need vahetati omavahel ja grupid vastasid naaberrühma esitatud küsimustele algul kirjalikult ja siis suuliselt, nii et kõik osalejad said neist osa. Vaatasime fotosid mida olime jõudnud üles laadida ning tutvustasime uut näoraamatut: Alutaguse noor looduskaitsja. Peale lõunasööki sõitsid kõik laiali.

Esimesel päeval moodustatud gruppide eesmärgid: tutvuda erinevate tegevuste käigus uute kaaslastega, teha meeskonnatööd, iga grupp oli laagris ühe päeval korrapidaja.

Kakskeelset laagrit korraldasid: Anne-Ly Feršel, Veronika Plotnikova ja Elo Raspel, ning  kokkuvõtte kirjutas: Anne-Ly Feršel.

Noored looduskaitsjad koos enda valmistatud putukahotellidega